parallax background

Προτεινόμενα θέματα Λατινικών-Γ’Λυκείου Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Schrodinger Cat
Η γάτα του Schrodinger.
11 Φεβρουαρίου, 2017
Ετυμολογία Μαθηματικά
Μαθηματικά και ετυμολογία (Μέρος πρώτο)
20 Φεβρουαρίου, 2017

"Δείτε τις απαντήσεις εδώ"


Η φιλόλογος του Εκπαιδευτικού Ομίλου "Πράξη & Πρόοδος", Φανουράκη Χαρούλα, παραθέτει προτεινόμενα θέματα για τις πανελλαδικές εξετάσεις στο μάθημα των Λατινικών (Ανθρωπιστικών Σπουδών).

Κειμενο

Post bellum Actiacum Cassius Parmensis, qui in exercitu M. Antōnii fuerat, Athēnas confūgit. Ibi vix animum sollicitum somno dederat, cum repente apparuit ei species horrenda. Existimāvit ad se venīre hominem ingentis magnitudinis et facie squalidā, similem effigiēi mortui. Quem simul aspexit Cassius, timōrem concēpit nomenque eius audīre cupīvit. Respondit ille se esse Orcum. Locis frigidissimis pelles solum habent et in fluminibus lavantur. Cum civitas bellum gerit, magistrātus creantur cum vitae necisque potestāte. Equestribus proeliis saepe ex equis desiliunt ac pedibus proeliantur: ephippiōrum usus res turpis et iners habētur. Vinum a mercatoribus ad se importāri non sinunt quod eā rē, ut arbitrantur, remollescunt homines atque effeminantur Bello Latino T. Manlius consul nobili genere natus exercitui Romanorum praefuit. Is cum aliquando castris abiret, edixit ut omnes pugna abstinerent. Sed paulo post filius eius castra hostium praeterequitavit et a duce hostium his verbis proelio lacessitus est: «Congrediamur, ut singularis proelii eventu cernatur, quanto miles Latinus Romano virtute antecellat». Gallus, periculum veritus, constituit ut tragulam mitteret. Haec casu ad turrim adhaesit et tertio post die a quodam milite conspicitur et ad Ciceronem defertur. Ille epistulam perlegit militesque adhortatur ut salutem sperent.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Α. Να μεταφράσετε τα υπογραμμισμένα αποσπάσματα.

Μονάδες 40

Β.1.α Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:

Fluminibus: αιτιατική ενικού

Magistratus: γενική πληθυντικού

Equestribus proeliis: κλητική πληθυντικού

Filius: κλητική ενικού

Turrim: αφαιρετική ενικού

Μονάδες 6

Β.1.β Να βρείτε τις οριστικές και αόριστες αντωνυμίες του δεύτερου και του τελευταίου αποσπάσματος, να τις αναγνωρίσετε και να γράψετε την αιτιατική ενικού του ουδετέρου γένους

Μονάδες 2

Β.1.γ Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:

Ingentis: θετικός βαθμός του επιρρήματος

Similem: αιτιατική πληθυντικού του θηλυκού του υπερθετικού βαθμού

Post: ο συγκριτικός και ο υπερθετικός του επιρρήματος

Μονάδες 4

Β.1.δ Να γράψετε τα παρεπόμενα των ακόλουθων πτωτικών: mortui, iners, quanto

Μονάδες 3

Β.2. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθέναν από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους (για τους περιφραστικούς τύπους να λάβετε υπόψη το υποκείμενο):

Confugit: γ’ πληθυντικό Προστακτική Μέλλοντα στην ίδια Φωνή

Apparuit: δοτική γερουνδίου

Aspexit: β’ ενικό Οριστική Ενεστώτα και Μέλλοντα της άλλης φωνής

Concepit: γ’ πληθυντικό Προστακτικής μέλλοντα της άλλης φωνής

Lavantur: απαρέμφατο Παρακειμένου της ίδιας Φωνής

Sinunt: ίδιος τύπος της Ενεργητικής Περιφραστικής Συζυγίας

Praefuit: γ’ πληθυντικό Οριστικής Μέλλοντα

Abiret: α’ πληθυντικό Οριστικής Παρακειμένου και γενική πληθυντικού του θηλυκού της μετοχής Ενεστώτα

Edixit: β’ ενικό Προστακτικής Ενεστώτα της ίδιας Φωνής

Cernatur: ο τύπος του σουπίνο που δηλώνει αναφορά και το β’ πληθυντικό Υποτακτική Παρακειμένου της ίδιας Φωνής

Veritus: γ’ πληθυντικό Οριστικής Μέλλοντα

Defertur: β’ ενικό Οριστικής Ενεστώτα της ίδιας Φωνής

Μονάδες 15

Γ.1.α. cum repente apparuit ei species horrenda:Nα αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης (Μονάδα 1) να αιτιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής (Μονάδα 1) να δικαιολογήσετε την έγκλιση και το χρόνο εκφοράς της (Μονάδες 2) και να δηλώσετε τη συντακτική της λειτουργία (Μονάδα 1)

Μονάδες 5

Γ.1.β. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των ακόλουθων όρων: ei, magnitudinis, effigei, necisque, proelii, casu

Μονάδες 6

Γ.2.α Στο τρίτο απόσπασμα να εντοπίσετε μια κυρίως αφαιρετική και μια τοπική αφαιρετική

Μονάδες 2

Γ.2.β. Vinum a mercatoribus ad se importari non sinut: Να μετατρέψετε τη σύνταξη του απαρεμφάτου σε ενεργητική

Μονάδες 3

Γ.2.γ Cum civitas bellum gerit: να αντικαταστήσετε το σύνδεσμο cum με τον σύνδεσμο dum και να επιφέρετε τις απαραίτητες αλλαγές στην πρόταση

Μονάδες 2

Γ.2.δ Να αναλύσετε τον επιθετικό προσδιορισμό σε δευτερεύουσα πρόταση:

-Locis frigidissimis

-singularis proelii

Μονάδες 4

Γ.2.ε tertio post die: δηλώσετε το «πριν από» με όλους τους δυνατούς τρόπους.

Μονάδες 4

Γ.2.στ. veritus: να μετατρέψετε τη μετοχή στην αντίστοιχη δευτερεύουσα πρόταση που θα δηλώνει ότι η αιτιολογία είναι το αποτέλεσμα μιας εσωτερικής λογικής διεργασίας.

Μονάδες 2

Γ.2.ζ. filius eius: να αντικαταστήσετε την αντωνυμία ώστε να δηλώνεται και αυτοπάθεια.

Μονάδες 2

Δείτε τις απαντήσεις εδώ

parallax background

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αρέσει σε %d bloggers: