Η καθηγήτρια Οικονομίας του Εκπαιδευτικού Ομίλου "Πράξη & Πρόοδος", Ντισπυράκη Πελαγία, παραθέτει στο κείμενό της τρόπους με τους οποίους οι καθηγητές μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές τους να αποκτήσουν αυτοέλεγχο.
Ένας παράγοντας ο οποίος επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τον εσωτερικό έλεγχο-αυτοέλεγχο των μαθητών κατά την διαδικασία μάθησης , είναι οι πεποιθήσεις γύρω από τα κίνητρα που έχουν οι μαθητές σχετικά με τα νέα διδακτικά γνωστικά αντικείμενα. Οι πεποιθήσεις αυτές είναι αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων όπως της μαθησιακής εμπειρίας, της μαθησιακής παρατήρησης, των προφορικών δηλώσεων γονέων, εκπαιδευτικών, συμμαθητών. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να διαμορφώνει μια σαφή ιδέα σχετικά με τις πεποιθήσεις που φέρουν οι μαθητές τους μέσα στην τάξη για τα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα. Οι πεποιθήσεις αυτές διακρίνονται σε πεποιθήσεις για την προσωπική ικανότητα και στις πεποιθήσεις για την έκβαση-αποτέλεσμα. Οι μαθητές με χαμηλό αυτοέλεγχο θεωρούν ότι δεν έχουν τις απαραίτητες ικανότητες ώστε να αντιμετωπίσουν επιτυχώς ένα γνωστικό τομέα με αποτέλεσμα να θεωρούν ότι οι προσπάθειες τους να είναι προσανατολισμένες στην αποτυχία. Σε περίπτωση αυτή ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να με διάφορες εκπαιδευτικές στρατηγικές να οδηγήσει τους μαθητές σε αναθεώρηση αυτών των δυσμενών πεποιθήσεων και στην ενίσχυση του αυτοελέγχου, της αυτοεκτίμησης και των θετικών κινήτρων. Θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή των μαθητών αυτών στη συσχέτιση των πράξεων και των αποτελεσμάτων τους. Να δημιουργεί μαθησιακές καταστάσεις ώστε οι μαθητές να βιώσουν το αίσθημα της επιτυχίας χωρίς να είναι απαραίτητο να φτάσουν στη σωστή λύση. Να καταλάβουν τα παιδιά γιατί το σχέδιο λύσης ήταν σωστό και τι μπορούν να κάνουν για να βελτιώσουν κι άλλο τις δεξιότητες τους. Να διδαχτούν νέες στρατηγικές μάθησης βελτιώνοντας τις ικανότητες τους και ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση τους. Να επικεντρωθεί σε αυτά που έχουν ήδη καταφέρει παρά στις αδυναμίες τους και να τους τονίζει τα ισχυρά σημεία των σχεδίων λύσης. Έτσι στον μαθητή δημιουργείται μια αίσθηση προόδου που είναι απαραίτητη στο να συγκροτήσει μια θετική ταυτότητα ως επιτυχημένος μαθητής. Επιπλέον θα πρέπει να ενθαρρύνονται τα παιδιά στο να αυτοπροσδιορίζονται , να αυτοαξιολογούνται, να εκφράζουν την σκέψη τους σχετικά με τον λόγο για τον οποίο αυτό που του προτείνει ο εκπαιδευτικός τον οδηγεί στην λύση. Ένας δεύτερος τρόπος ενίσχυσης αυτοελέγχου των μαθητών για μάθηση είναι η εναρμόνιση των στόχων εκπαιδευτικού – μαθητών. Πολλές φορές οι στόχοι που θέτει ο εκπαιδευτικός δεν βρίσκονται σε αρμονία με τους προσωπικούς στόχους των μαθητών, με τις επιθυμίες , ανάγκες και προσδοκίες τους αλλά είναι περισσότερο προσανατολισμένοι στη γνώση. Έτσι οι μαθητές θεωρούν το πρόγραμμα των μαθημάτων ξένο προς την αληθινή ζωή τους και τις αναζητήσεις τους. Αν οι στόχοι του μαθήματος είναι περισσότερο κοινωνικοποιητικοί και ευθυγραμμισμένοι με τους στόχους των μαθητών, τότε θα καταφέρουν τα παιδιά να νιώσουν τον αυτοπροσδιορισμό, την υπευθυνότητα και θα αποφευχθεί η σύγκρουση. Αν ο εκπαιδευτικός καταφέρει να διαπραγματευτεί με τα παιδιά, τους δείξει σεβασμό, τους συμπεριφέρεται δίκαια τότε ενισχύονται τα θετικά συναισθήματα των παιδιών που είναι απαραίτητα για την μαθησιακή διαδικασία. Οι μαθητές νιώθουν ισχυρότερη δέσμευση για μάθηση, αν τα αντικείμενα μάθησης είναι σύμφωνα με τους στόχους τους.